måndag 23 maj 2016

Tiggaren av Sofie Sarenbrant

Tiggaren är Sofie Sarenbrants sjunde bok och den femte om kriminalkommissarie Emma Sköld. Boken ges ut på Bookmark förlag, ett förlag som är nytt för Sofie. Lanseringen av Tiggaren är den största hittills för förlaget. Jag kom hem efter en sex dagar lång arbetsvecka med några extra långa dagar och hittade boken i postlådan. Tröttheten var som bortblåst och ESC fick rulla på för sig själv.

Tiggare blir brutalt mördade och utplacerade på strategiska platser i Stockholm. Det som först ser ut att vara dåd av en ovanligt brutal seriemördare visar sig vara en mycket mer komplex och strukturerad historia. Maktövergrepp och hämnd, en smygande känsla av att något obehagligt håller på att ske genomsyrar hela historien.

Tiggaren är en direkt fortsättning på Avdelning 73. Omslaget är to die for, ursnyggt! Då jag börjar läsa blir jag lite förvirrad en kort stund, vad var det som hände i slutet av den förra boken? Det tar ändå inte många sidor för mig att återhämta mig och just när jag börjar tro det värsta får jag dra en suck av lättnad. Det är en riktigt bra historia som Sofie Sarenbrant har skrivit ihop. Historien är komplex, med flera vinklingar och inget avslöjas för tidigt. Jag vill nog påstå att det är den bästa och mest genomtänkta boken hittills. Och jag är fast från första början. Jag läser boken på rekordtid, slukar den på några timmar. Då jag slår ihop pärmarna önskar jag att jag hade kunnat behärska mig lite och läst lite långsammare. Nu blir ju väntan på nästa bok väldigt lång. Igen.

Suverän historia, passligt läskig. Skulle göra sig bra på film. Grattis till förlaget och författaren!

Tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar