lördag 22 november 2014

E2GO

För några månader sedan skrev jag här på bloggen om tjänsten E2GO, en e-boks och ljudbokstjänst som man prenumererar på och har tillgång till hela utbudet av böcker. Man får alltså läsa och lyssna på så många böcker man hinner med per månad. Jag har nu använt tjänsten i knappt tre månader och är positivt inställd till den. Utbudet är bra, det finns både nya och lite äldre böcker. Man behöver ha appen som finns att få på appstore (apple) eller på Google play (android). Inne i appen väljer man vad man vill läsa, laddar ner boken och börjar läsa eller lyssna. Man behöver inte vara online eller ha mobiltäckning under läsningen. Att läsa på appen fungerar, men jag som är van med Kindlen tycker att det är lite långsamt. Jag skulle också gärna se att boksidan täcker hela skärmen. Nu blir det en liten flik runtom boksidan, som ser annorlunda ut än boksidan. En bagatell, men det stör ögat under läsningen.

Det största minuset för mig är att jag har en Windows phone, och till den finns ingen app. Jag har en iPad också, men den är tung och otymplig att läsa på, så det gör jag sällan. På mobilen brukar jag ha en ljudbok, det är behändigt att lyssna på en bok när man går till bussen tex. Därför skulle jag utan att tveka betala 198kr/månad om det fanns en app för min telefon. Nu lönar det inte sig för mig, tyvärr. Jag gillar idén med att ha tillgång till ett stort utbud böcker och skulle gärna prenumerera på tjänsten annars. En annan sak som jag ställer mig lite kritisk till är att man inte äger böckerna man laddat ner. Jag förstår ju varför det är så. Då man inte längre prenumererar på tjänsten, försvinner också böckerna. Jag är lite tokig på det sättet att jag vill äga böckerna jag läst/läser. Samtidigt kan man också endast ha tre aktiva böcker på en gång. Det visade sig bli problem när barnen ville ha varsin bok samtidigt som jag höll på att läsa en bok och lyssna på en bok.

Skulle det komma en app till WP skulle jag förmodligen prenumerera på tjänsten. Eller ifall det var halva priset. Ett bra alternativ om man vill prova på eböcker. Man kan prova tjänsten gratis i 14 dagar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar