torsdag 30 oktober 2014

Lång väg hem av Eva Dolan

Just då jag kom hem från bokmässan i Göteborg fick jag en drös bokpaket från Modernista, alla böcker som jag sett fram emot att läsa. En av dem var Lång väg hem av Eva Dolan. Boken är författarens debutroman, första delen i en brittisk uppmärksammad kriminalromanserie.

Lång väg hem utspelar sig i Peterborough, ett samhälle som i riktiga livet har levt upp under de senaste 15 åren tack vare ekonomiska migranter som kommit dit för att jobba inom jordbruk och livsmedelsförädling. Boken handlar om dessa migranter, arbetare som trott sig få ett bättre liv och förväntat sig förtjäna pengar till familjen därhemma.

En man bränns ihjäl i ett skjul i en förort. Offret identifieras som en illegal invandrare, en inte så omtyckt man. Kriminalkommissarie Zigic och kriminalinspektör Ferreira kallas in från Peterborough hatbrottsenhet för att utreda mordet.

Boken har det en deckare ska ha. Det är spännande, lite otäckt ibland, och jag kunde inte räkna ut vem mördaren var. Ändå har jag svårt att hitta flytet i läsningen. Till stor del beror det kanske på det att poliserna för det mesta nämns med sina efternamn, och jag har hängt upp mig på att jag inte minns vem av dem är man och vem är kvinna. Flera gånger får jag gå tillbaka och kolla upp saken. Zigic är man och Ferreira är kvinna. En liten bagatell men den stör min läsning. Annars är storyn riktigt bra. Mot slutet blir det mera fart och spänning, så sist och slutligen blir jag intresserad av följande del i serien. Det tycker jag att är ett gott betyg för en bok.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Förstår precis vad menar. Sån där detaljer stör läsningen väldigt mycket. Kanske läser jag boken med en kom-ihåg-lapp som bokmärke så jag håller reda på vem som är vem av dem. :)

    SvaraRadera