söndag 13 juli 2014

Att blogga eller inte blogga; När och varför?

Monika på bloggen Bokföring enligt Monika har snällt skickat vidare frågan om när och varför jag började blogga till mig. Själva frågan har startat hos Ewa K på bloggen Holavedsbrudar. Det är ju en helt hälsosam fråga att stanna upp vid nu och då.

Jag startade bloggen 24.4 2011. Efter att i många år fört manuell läsdagbok i flera små röda anteckningsböcker fick jag upp ögonen för bokbloggarna. En helt ny värld öppnade sig för mig. Det fanns andra som älskade böcker och läsning lika mycket som jag. Det här ville jag också göra. Min vana trogen var jag otålig och ville börja blogga genast. Jag hade inte ens tid att hitta på ett vettigt namn på bloggen. Så det blev boktok73 och nu får jag leva med det. Bokbloggarmaffian är ett underbart gäng, där alla förstår alla extatiska utrop om något man läst. Det känns som om man skulle känna en hel massa människor, trots att man aldrig kanske ens har träffats.

Jag tycker att jag har en riktigt bra mängd trogna läsare på bloggen. Tack för att ni orkar titta in! Varje gång någon lämnar en kommentar blir jag lika glad. Det är ett av de roligaste mejlen man kan få; "du har fått en ny kommentar på ditt inlägg". Jag är inte särskilt flitig kommenterare själv, vilket till stor del beror på att jag läser så gott som alla blogginlägg via Feedly, och inte alltså direkt på respektive blogg. Det är lite tråkigt, jag ska försöka skärpa mig och kommentera mera.

Jag har inte ännu lyckats komma ihåg en enda bloggfödelsedag. Kanske 4-års dagen blir ett undantag.

Det skulle vara kul att läsa din berättelse om när och varför du började blogga! Länka gärna i kommentarsfältet! 

6 kommentarer:

  1. Vi var många som började vid samma tid och visst är bokbloggarmaffian en härlig klick människor :)

    SvaraRadera
  2. Jag började för att det var ett praktiskt sätt att ha en läsdagbok på... Och sedan visade det sig vara så roligt så jag började skriva ditt och datt annat bokrelaterat också.

    SvaraRadera
  3. Bokbloggande är verkligen kul och givande.

    SvaraRadera
  4. Jag har heller aldrig lyckats komma ihåg någon bloggfödelsedag! Och jag håller alldeles med dig om att bokbloggare verkar vara mycket trevliga människor!

    SvaraRadera
  5. Jag är dålig på att kommentera men tittar ofta in på din blogg. Gillar din blogg! Bokbloggandet är kul och dessutom känns det som att bokbloggosfären består av en samling sällsynt trevliga människor. Ett trivsamt gäng att tillhöra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad kul att du gillar min blogg!

      Radera