torsdag 26 september 2013

Boktok73 bokiga bekännelser

Redan för en längre tid sedan blev jag taggad av Lena att göra den här bekännelsegrejen. Hittills hade jag inte kommit mig för men nu då också Monika taggade mig bestämde jag mig för att göra ett försök. Vet inte om jag har några intressanta bokiga bekännelser, men något smått ska jag väl kunna knåpa ihop.

Regler:
Själva meningen med ”bokiga bekännelser” är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berätta om de största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av – glöm bara inte att namnge inlägget som ”‘ditt namn’ bokiga bekännelser”. När man väl har ”bekänt” så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte.
 
Som liten bodde jag i biblioteket
Ja, inte bodde bodde, men tillbringade en hel del tid där. Vi bodde på promenadavstånd från filialbiblioteket i vår stad och titt som tätt kilade jag iväg med lånekortet i högsta hugg. Man lånade böckerna genom att skriva sitt bibliotekskorts nummer på kortet i boken. Jag skrev 2526. Barn- och ungdomshyllan avverkades i rask takt. Jag älskade böckerna om Kitty och Mary Lou, Lotta och Kulla Gulla. Ganska tidigt förflyttade jag mig till vuxenhyllan för att utforska innehållet där. Jag hittade Danielle Steel. I högstadiet hade vi "prao", arbetslivsorientering och mitt självklara val var den lokala filialen. Jag stormtrivdes.
 
Det där med Danielle Steel
I ungdomens ljuva dagar fängslades jag totalt av Danielle Steels böcker. Efter att jag förtjänat egna pengar började jag köpa alla Danielle Steel böcker jag kom över. Det resulterade i att jag i detta nu äger över 60st. De är nu till salu.

Då jag upptäckte bokbloggarna
Det var min kära syster som introducerade mig i bokbloggarvärlden. Hon skickade mig länken till Bokbabbels blogg och där var jag fast. Helt spontant kände jag, att här är ett folk som tänker och tycker som jag- jag vill också vara med. Så jag tror att det var en dryg vecka efter att jag läst Bokbabbels blogg för första gången då jag var så otålig att starta en egen blogg att jag inte hann hitta på ett bättre namn åt bloggen. Idag hade jag nog valt ett annat namn. Boktok73 beskriver nog mig så jag får väl dras med det.

Då jag upptäckte e-boken
Jag har alltid varit något av en prylbög. Jag älskar apparater och maskiner. Nästan lika mycket som böcker. Att då kunna kombinera dessa passioner, för mig upp i högre sfärer. Kindlen kom in i mitt liv för att stanna. Visst älskar jag att läsa fysiska böcker, men att plocka fram Kindlen och läsa en e-bok är minst lika härligt. Och möjligheterna sen. Tänk att man kan klicka hem en bok nästan var men än befinner sig! Man är inte bunden till dator och nätverk och riskerar sålunda aldrig att "run out of books to read". Kan det bli bättre?

Min vana trogen taggar jag nu alla er som ännu inte blivit taggade och känner er manade att komma ut med era bokiga bekännelser. Det var inte så svårt sist och slutligen! Häng på du med!

1 kommentar:

  1. Det lilla (skol)bibliotek som låg i min lilla by var ganska snabbt skövlat på barn- och ungdomsböcker. Det kändes speciellt att gå över till "vuxenhyllan" :)

    SvaraRadera