onsdag 12 juni 2013

Sommarboken av Tove Jansson

Jag köpte Sommarboken redan i höstas. Då bestämde jag att då jag får sommarsemester ska jag läsa den ute i solen. Sagt och gjort. Semestern började i måndags och då läste jag också boken.

Boken består av 22 korta berättelser. Man ska inte behöva läsa dem i ordning, man jag läste dem i den ordning de kom i boken. Sophia och hennes farmor är huvudpersonerna i boken. Andra personer skymtar förbi, men det är Sophia och farmor och deras relation som står i fokus. Och så ön de vistas på. En lugn sommar fri från storstadens buller. Ön bjuder på äventyr men också trygghet. Man får känslan av att det är så här det ska gå till på ön. Jag kan höra måsarnas skrän, känna doften av saltvatten och tång. Det är inte alltid Sophia och farmor är överens, men det känns som om också det skulle höra till. En söt liten bok som mycket väl kan komma att bli en ny sommartradition. Jag brukar inte läsa om böcker, men den här kan jag bra tänka mig att plocka fram igen nästa år då semestern börjar.

4 kommentarer:

  1. Den är så ljuvlig, tycker alla borde ha den i sin bokhylla för att kunna plocka fram och läsa om, om inte hela boken så åtminstone valda delar!

    SvaraRadera
  2. Sommarboken är lugn och jätte, jätte härlig <3

    SvaraRadera