måndag 10 juni 2013

Fotografen av Eva Rydinger

Fotografen Vanja flyttar tillbaka till barndomshuset efter att hennes mamma dött. I samma veva bryter hon upp med sin pojkvän och lagar ett hjärta. Hon har lagat ett hjärta som symbol för varje förhållande som strandat. Sammanlagt har det blivit 43 stycken. Vanja fotograferar kvinnor och får dem samtidigt att öppna sig och frigöra sig från vad än det varit som bundit dem. Vanja själv är ingen sympatisk person. Hon ältar sina förhållanden, speciellt det senaste. Något hindrar henne från att släppa in lyckan och binda sig. Samtidigt som Vanjas fotograferande helar kvinnor reds så småningom också hennes eget liv upp.

Under tiden som jag läste var jag inte så säker på vad jag tyckte om boken. Jag störde mig som sagt på Vanja. Desto mer gillade jag de andra karaktärerna. Att namnen på karaktärerna var hämtade från fruntimmersveckan är en kul detalj som nog gick mig förbi. Boken växte och jag har ägnat den en och annan tanke efter att jag läste ut den. Jag gillar tjejmaffian som väninnorna bildar. Styrkan som de hittar tillsammans inger hopp och glädje.

Tack till Ordberoende Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar