torsdag 27 juni 2013

Du går inte ensam av Mari Jungstedt

I serien "perfekt sommarläsning" platsar också Mari Jungstedts senaste bok Du går inte ensam väl. Sedan 2003 har Mari Jungstedt gett ut en bok i året, så detta är hennes 13:de bok. Imponerande!

I Du går inte ensam tar Karin Jacobsson sig an sitt första egna stora fall. En liten flicka försvinner mitt på ljusa dagen från skönhetssalongen hennes mamma jobbar på. Ingen tycks ha sett något. Någon dag senare försvinner ännu en flicka från höstmarknaden i Hemse där det kryllade av folk. Inte heller nu tycks det finnas några vittnen. Anders Knutas kämpar för att komma ur depressionen som drabbade honom efter händelserna i förra boken. Samtidigt växer känslorna mellan Karin och Anders med små stapplande steg.

Det bästa med dessa sommarböcker är att man känner igen sig, det är bekant och tryggt. Man fortsätter läsa där den förra boken tog slut.
Det är lättläst och läsningen går i ett huj. Lite stör jag mig på hur ofta det känns i maggropen och hur ofta varma känslor fyller den ena eller den andra då Karin eller Anders tänker på varandra. Men sist och slutligen gör det inget. Jag är inte kräsen. Jag köper det. Det räcker för mig att det är spännande och medryckande. Jag kunde inte heller klura ut gärningshen förrän då det var uppenbart. Det är alltid ett plus. Cliffhangern i slutet gör naturligtvis att ett års väntan igen känns oändlighetslångt...


2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den förra än, ligger hopplöst efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt tydligt bäddat för sträckläsning då... :)

      Radera