lördag 23 februari 2013

Lässvackor

Det skrivs om lässvackor på diverse bloggar så här i februari. Det verkar som om februari är bokbloggarnas mörkaste månad. Så det är ett högaktuellt ämne Annika tar upp i veckans jerka.

Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?

Hittills har jag inte drabbats av någon lässvacka om lässvacka betyder att man inte har lust och orkar läsa. Snarare är det så att jag inte hinner läsa trots att jag mycket gjärna skulle göra bara och endast det. Som den här helgen. I Kindlen ropar The Twelve på mig och jag "måste" ställa till med 10-års kalas. Det betyder att det röjs, städas och bakas. Mat ska familjen också ha. Då blir det inte mycket lästid kvar av dagen. I morgon kommer första gästerna kl 14, så innan dess ska det sista fixas och trixas.

Så lässvacka för mig betyder att jag inte hinner läsa så mycket som jag skulle vilja. Å andra sidan vet jag inte om jag någonsin hinner läsa så mycket som jag skulle vilja. Jag hoppas innerligt att jag inte kommer in i en sådan lässvacka att jag inte skulle vilja läsa. Det kan jag inte alls tänka mig. Skulle det mot förmodan hända så skulle jag nog ta mig ur den med en lättsmält chick-lit eller en annan feelgood-roman.  

8 kommentarer:

  1. Ungdomsböcker tycker folk också hjälper till för att komma ur lässvackor.

    SvaraRadera
  2. Tiden är ju alltid det stora problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk om man kunde få lite överlopps tid!

      Radera
  3. 10-års kalas är lite mer besvär än välja en trevlig bok....:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kan man lugnt påstå... :) Pustar nu ut när det är över!

      Radera
  4. Jag tror aldrig jag kommer få så mycket tid till läsningen som jag skulle vilja. Inte ens som pensionär. De verkar ju ha jättemycket att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller. Ibland undrar jag hur mycket jag skulle orka läsa om jag hade obegränsat med tid :)

      Radera