onsdag 9 januari 2013

Lite mera Kindletankar

De senaste degarna har jag legat på soffan med en dunderförkylning. Jag har inte orkat läsa så mycket men igår läste jag en del. Jag har läst Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito. Jag fick boken som recensionsexemplar i PDF, precis då min gamla Kindle gick sönder. Då jag nu fick min nya Paperwhite som är betydligt mindre fungerade inte PDF-filer längre så bra i Kindlen. Jag började googla runt lite för att hitta en lösning på det problemet. Jag hittade ett litet gratisprogram som heter "PDF to ePUB Mobi Converter". Det programmet konverterar PDF-filer till mobi-format, vilket är Kindle-formatet. Vips hade jag boken i Kindlen och det var bara att börja läsa. Radbrytningarna är inte helt optimala, men helt läsbara. Teckenstorleken går att ändra på, vilket man inte kunde med PDF-filens pyttelilla myrtext. Riktigt lyckat tycker jag!

Det som jag egentligen ville komma fram med i det här inlägget är Paperwhitens tidsräknare. Den uppskattar nämligen hur lång tid det tar innan man läst slut kapitlet och hur lång tid det tar innan man läst klart hela boken. Och det skojiga är att det faktiskt stämmer, nästan på minuten! Dessutom ska man kunna få riktiga sidnummer i stället för Kindlens egna "location" som inte sagt mig något om hur långt i boken man är. Så gissa om jag hade vissa problem att prioritera matlagningen idag då Kindlen visade att det bara var 36 minuter kvar av boken...

Ju mer jag läser på Kindlen desto mer tycker jag om den. Den är så mycket bättre än den gamla modellen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar