fredag 6 juli 2012

Favoritformat

I veckans bokbloggsjerka frågar Annika vilket bokformat jag föredrar.

Förut skulle jag helt klart ha svarat inbundet. Nuförtiden är jag inte riktigt lika säker. Det är nog så att en inbunden bok är något alldeles speciellt, det är en njutning att läsa en inbunden bok. Tyvärr är de ofta ganska dyra, speciellt här i Finland. Kartonnage har jag köpt ganska mycket, det är som inbundna men utan omslagspappret och billigare. Duger bra åt mig. Nya böcker ges inte ut i kartonnage, så då blir det mest gamla. E-boken är ett nytt favoritformat för mig. Älskar att läsa på min Kindle! Har också prövat på danskt band och excess, båda helt bra. Pocket är ju billigast, lätt att ta med sig, men ändå ingen favorit hos mig. Gillar inte att det ofta är så liten text i pocket. Så av detta virriga inslag kan man sammanfatta att inbundet och e-bok är de formaten jag gillar och föredrar, men om jag hittar en bok jag absolut vill läsa så spelar inte formatet egentligen någon roll alls. Det är ändå innehållet som räknas.

16 kommentarer:

  1. Jag har lite svårt för e-böcker, eftersom det inte för mig blir samma sak. Av någon anledning får jag svårt att koncentrera mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främst gillar jag att man när som helst kan klicka hem en bok, och ofta någorlunda billigt dessutom. Man kan börja läsa direkt. Det är en utmaning att hitta icke-jätte-dyra böcker här i Finland.

      Radera
  2. Danskt band glömde jag, det är ju nästan som en "vanlig" bok i storlek, men ändå en pocket. På något sätt. Jaja, jag hade också ett virrigt inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar danskt band mer än pocket just pga att storleken är större och oftast texten också.

      Radera
  3. Jag har aldrig läst en e-bok ännu, men jag tror nog inte att det passar mig heller :)

    SvaraRadera
  4. Danskt band är helt klart min favorit. Men som du säger, vill man läsa en bok så spelar inte formatet så stor roll, det är innehållet som är viktigast.

    SvaraRadera
  5. Innehållet först, helt rätt. Men bra att kunna lätt ha med överallt.

    SvaraRadera
  6. Innehållet först, visst. Men jag märker att jag gärna läser klassiker och äldre litteratur i inbundet, då blir det lite extra gammalt på något vis ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo klassiker ska nog läsas som inbundna, annars känns de inte gamla.

      Radera
  7. Jag har inte riktigt börja komma överens med e-böcker än, fast jag har provat lite.

    SvaraRadera
  8. Låter praktiskt att du har fastnat för e-böcker! Sparar ju en himla massa plats. Själv har jag inte provat, än...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att hitta en e-boksläsare men trivs med:) Man kan alltid börja med att testa på att läsa i mobilen eller på datorn, fast det är verkligen inte samma sak.

      Radera