tisdag 15 maj 2012

Döda talar inte

Ann Cleeves andra roman om kriminalkommissarien Vera Stanhope börjar som alla kriminalhistorier med att ett lik upphittas. Det är Vera själv som finner liket, efter att ha tagit sig en simtur i det lokala badhuset. Hon börjar reda ut fallet tillsammans med polisassistent Joe Ashworth. Det visar sig att fallet har anknytning till en ett år gammal historia där ett barn mist livet.

Vera Stanhope är en ny bekantskap för mig. Jag måste säga att jag nog hade förväntat mig lite mera av karaktären. Det kan hända att den största presentationen kom i första boken. I den här boken däremot får man inte så mycket reda på vem Vera är. Hon tycks ha problem med alkoholkonsumtionen, men inte heller den får någon större plats i boken. Övervikt tycks hon också ha, men det verkar hon inte skämmas för.

Jag hade förväntat mig miljöskildringar i samma anda som i Cleeves Shetlandskvartett, men också här blev jag besviken. Var är alla skildringar om hur det ser ut i den pittoreska lilla staden som handlingen utspelar sig i? Jag har ingen uppfattning om hur det ser ut där.

Trots dessa brister är boken ändå underhållande. Kriminalhistorien är klurig, jag kunde inte klura ut mördaren. Lite onödigt hemlig var ändå Vera, man fick inte mycket veta vad som försiggick i hennes hjärna. Boken var ändå riktigt lättläst och läsvärd. Böckerna om Vera Stanhope har också filmatiserats. Jag kunde bra tänka mig att se filmerna efter att ha läst alla böckerna.

Recensionsexemplar från Albert Bonniers förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar