fredag 6 april 2012

I skydd av skuggorna

Helene Turstens nyaste bok, I skydd av skuggorna är en klassisk Irene Huss-roman. Man vet att man inte blir besviken, det är tryggt att kasta sig in i händelsernas mitt.

Ett pizzabud upptäcker en brinnande man. En bomb detonerar under Krister Huss, Irenes man, bil. Polisen hamnar mitt in i ett krig mellan de rivaliserande mc-gängen i Göteborg. Eller är det så att gängmedlemmarna har ihjäl varandra? I vilket fall som helst så är polisen hela tiden steget efter. Familjen Huss hotas till den grad att Krister tvingas åka bort tillsammans med barnen medan Irene blir kvar för att reda ut brotten.

Medan man läser kan man hela tiden se händelserna framför sig. Tidigare böcker som filmatiserats och visats på tv gör att man inte helt kan koppla bort de bilderna. Jag vet inte riktigt om det är en bra eller dålig sak. Jag brukar inte gilla att ha en färdig bild framför mig då jag läser en bok. Men i det här fallet fungerar det ändå helt bra. Jag har gillat Irene Huss filmerna och därför känns detta bekant och tryggt. Lite svårt blev det i alla fall att hålla reda på de olika gängen tyckte jag. Intrigen var helt ok. En helt underhållande bok, men den skakde inte om min värld. En passlig påskekrim-bok. Glad påsk!

Recensionsexemplar från Piratförlaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar