söndag 22 januari 2012

Bokbloggsjerka

Den här veckan funderar Annika på bokomslag.


Jag hör till de få (vad det verkar i alla fall) som inte kunde bry mig mindre om en boks omslag och jag har verkligen försökt förstå varför så många älskar omslag så mycket att de faktiskt köper en bok enbart för att den har ett omslag som de gillar. Hör du till dem? Vilket är i så fall ditt favoritomslag i dag? Dela  med dig av en bild och förklara vad det är som gör just detta omslag så speciellt.
Om du ställer dig på min sida: berätta varför du inte ägnar bokomslag någon större uppmärksamhet. 



Jag är ju då den som låter mig påverkas en hel del av fina omslag. Jag vill ändå inte medge att jag skulle köpa en bok endast för omslagets skull, baksidestexten måste nog också intressera mig. Samtidigt kan jag också köpa en bok med fult omslag, men då måste jag nog ha hört om boken någonstans för att den skulle fånga mitt intresse. För nog är det ju så att en bok med fint omslag fångar mitt intresse i en bokhandel med hyllorna dignande av böcker. Ofta ropar böckerna "ta mej, välj mej, jag vill komma hem till dej" då jag vandrar omkring i bokhandeln. Om jag inte har helt klart för mej vad jag söker så kan jag nog låta mej påverkas av omslaget på boken jag väljer att vända på och läsa texten på baksidan.

Då jag under helgen har funderat på det här inslaget har jag försökt plocka fram några fina omslag att visa er. Men det skulle bli alltför många. Har väl inte precis någon klar favorit, gillar olika slags omslag. Tex. Katie Ffordes böckers omslag gillar jag, men inte David Nicholls. Trots det läser jag En dag just nu! Så på Annikas fråga måste jag nog svara att jag gärna köper böcker med fina omslag men också sådana med mindre fina.

1 kommentar:

  1. Det är lite konstigt för jag tror jag vet hur varenda bok i min bokhylla ser ut, men för mig är omslaget bara ett omslag. Som typ ett presentpapper runt ett paket. Det hör inte ihop med själva boken :)

    SvaraRadera